کاشت و نگهداری پیاز سنبل

گیاه سنبل در رنگ بندی های زیبا

سنبل

سنبل گیاهی است چند ساله که در بهار گل میدهد و عطر خوش آن در فضا میپیچد. سنبل و لاله و نرگس نوید بخش بهار و عید نوروز هستند. سنبل یکی از سین های سفره هفت سین است که گلهایی به رنگ های آبی، بنفش، سفید، صورتی، زرد و قرمز و به صورت خوشه ای بر روی شاخه اصلی میروید. فصل گل دهی آن آخر زمستان و اوایل بهار است. گل ها دو هفته و گاهی کمی بیشتر ماندگاری دارند و دوام آنها بیش از سایر گلهای پیازی زینتی بهاری است.

تاریخچه و خاستگاه سنبل

خاستگاه اصلی سنبل ترکیه، سوریه و لبنان بوده است و در قرن ۱۶ وارد اروپا شده است. آنقدر اروپاییان به این گیاه علاقمند شده اند که هلندی های عاشق گل، بیش از دو هزار نوع سنبل را در قرن 18 تولید کرده اند. دائمی بودن سنبل به این معنی است که هر ساله پیاز آن را مجددا میتوان کاشت. پرورش سنبل آسانتر از سایر پیازهاست و گل دهی آن را میتوان نزدیک بهار در دمای اتاق تسریع کرد.

نگهداری و کاشت پیاز

بعضی از انواع سنبل ها باید اصطلاحا برای گل دهی” سرما ببینند”. این نوع سنبل ها را باید در دمایی منهای یک درجه سانتی گراد نگاه داشت تا گل دهی بهتری داشته باشند. اگر زمستان محل کاشت شما گرم است، از پیازهایی که قبلا سرما دیده اند باید استفاده کنید.

نکات کاشت سنبل

پیاز سنبل را یک ماه قبل از یخ زدن زمین بکارید قبل از یخ بندان، پیاز باید فرصت ریشه دهی داشته باشد. در جایی که سایه آفتاب است، سنبل بهتر گل میدهد. در خاک سنگین یا خاک با درصد رس بالا، که رطوبت را در خود نگه میدارد، پیاز سنبل میپوسد. اگر خاک شما سنگین است، آب گذری آن را با افزودن کمپوست، خرده چوب یا کود افزایش دهید.

پیاز سنبل را درعمق ۷ سانتیمیتری از سطح خاک و با فاصله ۷.۵ سانتیمتر از یکدیگر بکارید.
اگر عطر زیاد سنبل دوست دارید، باید پیازها را در کنار هم بکارید. پیاز را به صورتی بکارید که مطابق شکل، نوک آن به سمت بالا باشد. جوانه سنبل از این قسمت از خاک خارج میشود. اگر پیاز را برعکس بکارید، دیرتر جوانه میزند.

 

آبیاری و نگهداری سنبل

روی پیاز سنبل را با خاک بپوشانید و آب فراوان به آن بدهید. در صورتیکه به سلامت خاک شک دارید، با اولین آبیاری میتوانید سم قارچ کش هم به آب اضافه کنید. آبیاری های بعدی باید با فواصل هفته ای باشد. در بهار، وقتی برگها بزرگتر شدند، با کود مخصوص پیاز میتوانید آن را تقویت کنید. اول پاییز هم به آن کود بدهید. بعد از شش هفته که برگها بر روی گیاه پژمرده و زرد شد، آنها را بچینید. برگهای زرد نشده و سبز سنبل، برای پیاز داخل خاک، با عمل فتوسنتز، مواد غذایی تهیه میکنند و تا زرد شدن کامل، نباید آنها را چید.

اگر زمین کاشت شما در تابستان خیلی گرم میشود و پیاز سرما نمیبیند، پیاز ها را از خاک درآورده، در جای خشک و خنک نگهداری کنید و آنها را دوباره در فصل پاییز بکارید. توجه داشته باشید که پیاز سنبل در خاک مرطوب یا نم دار گل میدهد و نه در خاک خیس و اگر بیش از حد به آن آب دهید، باعث پوسیدن گیاه میشود.

پیاز سنبل و را از بیوکاشت بخرید.

راجع به پیاز سنبل از اینجا بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ویژه بیوکاشت

پیاز گلایل (بسته ده عددی)

موجود در انبار

۱۵۰.۰۰۰ تومان

پیاز مریم (بسته ده عددی)

اتمام موجودی

۱۵۰.۰۰۰ تومان

کود جلبک دریایی

موجود در انبار

۴۹.۲۰۰ تومان

کود ان پی کا 20 20 20 (سه بیست)

موجود در انبار

۱۹.۳۰۰ تومان

سنسور دما و رطوبت شیائومی

موجود در انبار

۳۳۰.۰۰۰ تومان

نوار جدا کننده سفید ۵.۸ متری – محوطه سازی

موجود در انبار

۳۷۷.۰۰۰ تومان

کوکوپیت (قالب ۵ کیلویی)

موجود در انبار

۱۹۸.۵۰۰ تومان
سبد خرید