درباره درخت سرو

درخت سرو

درباره درخت سرو

سروها گیاهانی از انواع مخروطیان هستند.  ارتفاع سروها بسیار متنوع است. سروهای کوتاه قامتی هستند که بسیار مقاوم و به نوعی نشانه ای از قدرت و صلابت و مقاومت و دوام است. سروهای بلند قامت چون سرو شیراز یا سرو ایتالیایی نماد سرافرازی و سرسبزی و آزادی و صبوری هستند. ارتفاع اینگونه سروها گاهی تا بیست متر و بیشتر میرسد و دوام زیادی دارند. سروها بیشتر خاستگاه مدیترانه ای و غرب هیمالایی دارند. همچنین امروزه سروها در بسیاری از مناطق آسیا و اروپا وجود دارند و به نوعی عنصر اصلی طراحی محوطه باغ ها و مناظر طبیعی هستند.

آب و هوای مناسب سرو

مقاومت سروها در برابر دماهای متفاوت بسیار زیاد است. رشد این گیاهان، سرعتی بیش از رشد کاجها دارد و تنوع بسیاری در بین این سروها دیده میشود. رنگ سروها از سبز تیره تا آبی نقره ای متفاوت است و تغییر فصول در رنگ سروها تغییرات مختصری ایجاد میکند. بستر سروها بسیار متفاوت میتواند باشد ولی کلا نیاز آنها به آب زیاد است و خاک آنها باید زهکش مناسبی داشته باشد. میوه سروها برعکس کاجها که مخروطی است کروی و گرد است و از پولک های برهم پوشیده تشکیل شده است. نور آفتاب برای سروها بسیار لازم است. اغلب آنها در طول روز نیاز به شش تا هشت ساعت نور آفتاب دارند. آبیاری سروها در یکی دو سال اولیه کاشت، باید منظم و دقیق باشد. آب و هوای معتدل برای زیست سروها مناسب است ولی این گیاهان در سرمای زیاد هم مقاوم هستند. این درختان برای حفظ تعادل و داشتن چشم انداز زیبا، نیاز به هرس مداوم دارند که باید در زمانهای مشخص انجام شود.

اسیدی یا قلیایی بودن خاک، چندان حساسیتی برای سروها ندارد و تنها چیزی که برای این گیاهان لازم است، خاک با زهکش خوب اشت. البته باید در سالهای اول کاشت نهال آنها مرتب و کامل کود دهی شود. کودهای دارای عنصر فسفر برای سروها مناسب تر است.

 

تکثیر سرو

تکثیر سرو از طریق قلمه زدن و کاشت بذر انجام میشود.

برای قلمه زدن، شاخه های جوان سرو را به طول 20 سانتیمتر انتخاب کرده از درخت اصلی جدا میکنند و برگهای آن را میچینند. این قلمه ها را در خاک برگ، ماسه، شن یا پیت ماس میکارند. فضای گلخانه ای برای کاشت قلمه ها از فضای بیرون مناسب تر است و باید تعدادی از آنها را در این محیط با فاصله 15 تا 20 سانتیمتر از هم کاشت تا احتمال موفقیت قلمه ها بیشتر شود. در یکی دو ماه اول، نهال های سرو به طول 15 تا 20 سانتیمتر در سطح خاک ظاهر میشود. وقتی جوانه ها بر روی قلمه ها ظاهر شدند، میتوان آنها را جابجا کرد.

 

تکثیر سرو از طریق بذر

این روش برای تکثیر سرو متداول تر است. بذر ها را در خاک مرطوب و هوای مناسب و در خاک مخصوص کشت بذر میکارند که پس از یکی دو ماه گیاهان سروی به ارتفاع حدود 15 سانتی متر در سطح خاک ظاهر میشود. البته خاک بذر سرو کاشته شده را باید با کود مناسب تقویت کرد.

 

 

موارد مصرف

گیاهان سوزنی برگ به عنوان گیاهان زینتی محوطه ای و داخل گلدانی کاربرد زیادی دارند. چوب درخت سرو مانند دیگر سوزنی برگها، صمغی و معطر است و به علت وجود همین صمغ کمتر مورد هجوم حشرات و آفات چوب قرار میگیرد و به همین دلیل در ساخت برخی محصولات چوبی مقاوم مصرف میشود. اسانس برگهای آن خاصیت کرم کشی دارد و برای دفع انگل مصرف میشود. از خواص روغن درخت سرو میتوان مواردی مثل تسکین سرفه، رفع درد دندان، برطرف کردن زخم روده و جلوگیری از اسهال و ادار آورد بودن را ذکر کرد.

 

 

طراحی محوطه

انواع گیاهان مخروطی عنصر اصلی هر محوطه ای را میسازند زیرا در تمام طول سال تغییر رنگ بسیار کمی دارند و یاییز ندارند. در بهار و تابستان جلوه خود را حفظ میکنند ولی در عین حال در زمین بدون گل و گیاه زمستانی هم بر منظره محیط سیطره دارند. یک محوطه ساز حرفه ای نیاز دارد که در طراحی محوطه اش از یک یا چند گیاه مخروطی بسته به شرایط استفاده کند. البته در نظر داشته باشید که یک سرو یا کاج کوتاه در طی چند سال احتمالا به گیاه عظیمی تبدیل میشود که خودش مزاحم دید و فضای باغ یا باغچه خواهد شد. بنابراین باید شناخت کاملی نسبت به نوع گیاه مخروطی مورد استفاده در همان ابتدای کار داشته باشیم. بعضی از مخروطی های بزرگتر اگر فضای باغ یا منظره اجازه بدهد، میتوانند جلوه خاصی به آن بدهند. بعضی گیاهان مخروطی کوتاه قد در صورتیکه در کنار هم کاشته شوند میتوانند جای یک مجسمه هنری زنده را پر کنند به علاوه اینکه زمین اطراف خود را هم پوشش میدهند و به صورت گیاه پوششی عمل کنند. بعضی از نمونه های پوششی متراکم مثل گیاه جنیفر معمولا با گیاه بوته ای تلفیق میشوند و منظره دلچسبی به وجود میاورند. بعضی دیگر هم در گلدانهای گشاد، منظره بالکن یا باغچه را دلنواز میکنند. بعضی از این انواع گیاهان پرچین های غیر قابل نفود ایجاد کرده و حتی به عنوان بادشکن، ایفای نقش میکنند.

 

همین حالا میتوانید سرو مورد نظر خود را از بیوکاشت تهیه کنید

 

 

 

منبع اصلی : کتاب Garden Plants – نوشته Andrew Mikolajski

2 دیدگاه در “درباره درخت سرو

  1. حمید گفت:

    بسیار باعث افتخار ومباهات است که جوانان ایران زمین در هر زمینه سرآمد هستند ، سرمایه اصلی ما شماها هستید

    1. Amir Ali Parandian گفت:

      سلام ممنون از توجه شما ❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات ویژه بیوکاشت

پیاز گلایل (بسته ده عددی)

موجود در انبار

۱۵۰.۰۰۰ تومان

پیاز مریم (بسته ده عددی)

اتمام موجودی

۱۵۰.۰۰۰ تومان

کود جلبک دریایی

موجود در انبار

۴۹.۲۰۰ تومان

کود ان پی کا 20 20 20 (سه بیست)

موجود در انبار

۱۹.۳۰۰ تومان

سنسور دما و رطوبت شیائومی

موجود در انبار

۳۳۰.۰۰۰ تومان

نوار جدا کننده سفید ۵.۸ متری – محوطه سازی

موجود در انبار

۳۷۷.۰۰۰ تومان

کوکوپیت (قالب ۵ کیلویی)

موجود در انبار

۱۹۸.۵۰۰ تومان
سبد خرید